Friday, December 04, 2009

How Low Can Journalism Go

الأهرام وصحافة عيش السرايا
الأهرام يدعي أن البرادعي
يطالب بانقلاب دستوري
ويلمح باتهامات العمالة والخيانة

البرادعي يؤكد أنه ليس لديه سوى الجنسية المصرية

الأهرام يضع ترشيح البرادعي
في مستطيل 5 سم عمود واحد
في أسفل الصفحة الأولى
بينما يضع صورة الرئيس مبارك في لقاء مع مستشار سلطنة عمان في قمة الصفحة
ويدعي أن البرادعي يطالب بانقلاب دستوري
::
ما يطالب به البرادعي هو مطلب لكل المصريين
::
انحدار الأهرام المهني محزن ولكنه غير مستغرب من صحافة عيش السرايا
::
أظن أن تفاؤلي بتولي
الدكتور عبد المنعم سعيد رئاسة المؤسسة
كان في غير محله





Wednesday, December 02, 2009

Tuesday, December 01, 2009

The 3D Islam and the Swiss Ban on Building Minarets

3D Islam
Islam: a Religion or a Political Ideology?


Last year, I was invited by UK LibDems (Liberal Democratic Party) to observe their Fall Conference. I attended a large number of debates and presentations tackling a diversity of policies and issues ranging from Bio-fuels, green growth to election of local police commanders.

A few of the sessions which I managed to attend talked about Islam and issues related to Britain's large Muslim minority. I was shocked by the fanatic nature of some of the Muslim speakers. To be honest, there were some of the most extremist Muslim speakers I had ever listened to.

One of the concepts a bearded Muslim speaker talked about, in a Liberal Democrat conference, mind you, was the Concept of the 3D Islam. This speaker was in his late fifties or early sixties and was probably from a of Pakistani or Indian origin. In his eyes, Islam was not just a religion. Islam was a religion (Din), a state (Dawla) and a way of life (Donia or life). And hence came his 3D vision or version of Islam!

For the record, I categorically denounced the Swiss vote to ban building Mosque Minarets in Switzerland, as a violation to the Universal Declaration of Human Rights, just as I denounce bureaucratic, administrative or legal barriers making it difficult for Christians trying to build a Church or Baha'is trying to build a temple of worship in Egypt, Saudi Arabia or any other country for that matter.

Swiss backers of the motion to vote on banning the minarets said the growing Muslim population was straining the country "because Muslims don't just practice religion."

According to Yahoo news,

"The minaret is a sign of political power and demand, comparable with whole-body covering by the burqa, tolerance of forced marriage and genital mutilation of girls," the sponsors said. They said Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan compared mosques to Islam's military barracks and called "the minarets our bayonets." Erdogan made the comment in citing an Islamic poem many years before he became prime minister.

I then realized that there is some truth in that argument. Muslims have to decide. Is Islam a religion or is it a 3D version including a political party and possibly for even more fanatic Imams, a militia? We can not close our eyes and pretend that the Muslim Brothers do not use the Mosques as a Radical Political Party local branch. A couple of years ago, Mahdi Akef, Highest Spiritual Guide, or Morshed of the Muslim Brothers in Egypt, announced that he was ready to mobilize 10,000 militants to go and fight in Lebanon. Around the same time, masked students belonging to Muslim Brothers made a demonstration of Martial Arts showing their fighting skills in broad day light in one of Cairo's Universities.

We need to choose. We can protest as much as we like against assaults on freedom of faith, if this is really what it is, faith, religion. But if the Islam promoted by fanatic Imams, the Muslim Brothers and Al Gamaat El Islamia, is the 3D version, then we must re-examine our discourse. I certainly do not and will not support allowing the building of a local branch of a Radical Religious Party disguised as a place of worship.

Now, it is the time to choose.

Islam, a religion, or a Political Party?





Can the Swiss Vote on Human Rights? o.o.o


Swiss ban mosque minarets in surprise vote

هل من حق السويسريين الاستفتاء على حقوق الإنسان؟

في رأيي المتواضع، هذا الاستفتاء باطل من الأصل.

استفتاء باطل من أساسه.

لا يمكن الاستفتاء على حقوق الإنسان.

حرية العقيدة حق من حقوق الإنسان.

هذا ينطبق على حرية بناء الكنائس في مصر أو السعودية.

مثلما ينطبق على حرية بناء المساجد أو المنائر في سويسرا أو غيرها.

أنا واحد من الناس الذين يتضررون من الصوت العالي جداً للأذان في الميكروفونات الخارجية 10 مرات في اليوم بدءاً من الرابعة صباحاً. ولكن هذا أمر آخر. استخدام مكبر الصوت بهذه الطريقة المزعجة فيه خرق للقانون.

ولكن منع بناء المساجد أو الكنائس أو المعابد فيه خرق لحقوق الإنسان.

هذا يوم حزين لحقوق الإنسان في العالم.

:::


In my opinion, putting "freedom of faith" to vote violates the Universal Declaration of Human Rights.

No single country should be able to vote on renegotiating or compromising the universal principles of human rights.

This applies for building churches in places like Egypt and Saudi Arabia as much as it applies to building mosques or Minarets in Switzerland or other countries.

This vote in itself, regardless of its results, represents an assault on Human Rights and gives a terrible example of rejecting diversity and abandoning religious tolerance.

Never mind that I personally suffer from the screaming Azan coming from the mega DB loudspeakers operated by the mosque next door to my house 10 times a day starting at 4 a.m. This is a separate issue. The loud Azan is a violation of the law. Banning mosques is a violation of human rights.

This is a sad day for Human Rights.



Our National Identity

انتماء المصريين الأول لمصر

وليس للعروبة ولا للإسلام


أحيانا قد يقع بعضنا في حيرة ترتيب أولويات الانتماء، فالبعض يقول أنا مصري أولاً والآخر يقول أنا مسلم أو مسيحي أولاً، وفي رأيي هذا به خلط للأوراق.



فتعدد الانتماءات في كل شخص شيء طبيعي، ولكن يجب أن نبحث عن موضوع النقاش حتى نحدد أي من الانتماءات له الأولوية في ذلك الموضوع. مثلاً: أنا أهلاوي أولاً عندما يتعلق الموضوع بماتش كورة في الدوري المصري، ومصري أولاً عندما يتعلق الموضوع بشيء سياسي أو شيء يمس وضعي كمواطن في دولة اسمها مصر، ومسلم أولاً أو مسيحي أولاً عندما يتعلق الموضوع بشيء ديني يمس علاقتي الشخصية بالخالق، وقد أكون مهندساً أولاً عندما يتعلق الموضوع بشيء فني مهني أو تقني. فكوني مصرياً لن يجعلني أدلي برأي يخالف أصول المهنة أو المبادئ العلمية المتعارف عليها إذا سئلت للشهادة مثلاً في قضية تكون حكومة مصر أحد أطرافها.

وأنا إنسان أولاً عندما يتعلق الموضوع بأمر يمس الإنسانية كلها مثلا حقوق الإنسان لا فرق فيها بين مصري وغير مصري، فليس من الوارد مثلاً أن أقبل التمييز العنصري أو التطهير العرقي أو حتى الشتائم العنصرية ضد شعب آخر حتى لو كانت مصر في حالة حرب ضد الدولة التي ينتمي لها ذلك الشعب.



وهكذا ...


فتعدد الانتماءات بالطبع موجود. ولكن الأولوية تكون حسب الموضوع الذي نتحدث فيه. وعندما يأتي موضوع يمس مصر كدولة أو أمن مصر أو حقوق مصر أو حدود مصر وهي كيان سياسي أنتمي له أنا كمواطن، فأنا مصري أولاً.


فتعدد الانتماءات إذاً وارد وطبيعي.

وقد يرى بعضنا أنه ينتمي للأمة العربية. وآخرون يرون أنهم ينتمون للأمة الإسلامية. ولكن نسبة ليست صغيرة من المصريين لا يشعرون بمثل هذه الانتماءات العربية أو الإسلامية، بل وقد ينفرون منها، فلا يمكن أن نفرضها عليهم، وليس هناك حاجة لذلك. وهذا طبيعي، لأن دائرة المركز في دوائر الهوية، وهي الدائرة التي نشترك جميعاً في الانتماء لها كمصريين، هي دائرة انتمائنا لمصر، الوطن الأم، وأساس المواطنة بين كل المصريين، هو المساواة بيننا جميعاً كمصريين، لا فرق في ذلك بين مسلم أو مسيحي أو غير متدين.


ولقد أظهرت الأحداث الأخيرة بما لا يدع مجالاً للشك أن انتماء المصريين الأول هو لمصر وليس للعروبة ولا للإسلام مثلما يحاول البعض أن يروج. والمصريون في هذا الشأن مثل كل شعوب العالم، الذي تقع دائرة المركز في انتمائها في البعد الجغرافي وليس اللغوي أو الديني، رغم أن تلك الأبعاد قد تشكل دوائر ثانوية في فضاء الانتماء الواسع، فنجد دولاً أفريقية أو عربية ضمن مجموعة الفرانكوفون أو المتحدثين بالفرنسية، ولكن هذه دائرة انتماء ثانوية، في البعد اللغوي، أما دائرة المركز فهي دائماً وأبداً في البعد الجغرافي، وما يمثله من اشتراك في مقومات حضارية، تاريخية، ومستقبلية، ومصالح مشتركة، وتفاعلات اقتصادية واجتماعية، وروابط شخصية وعائلية وعاطفية، فيها وشائج الدم بالقرابة والمصاهرة، وذكريات الطفولة وآمال الصبا والشباب وطموحات الآباء للأبناء، وهكذا.



نعم، معظم المصريين متدينون، والدين يلعب دوراً مهماً في حياتهم، وقد تنشب أحياناً النزاعات الطائفية بينهم، كما تنشب أحياناً النزاعات بين الأهلاوية المصريين والزملكاوية المصريين، أو بين الصعايدة وبين أهل بحري، وهكذا. ولكن في النهاية، ما يجمعنا هو أننا جميعاً مصريون، ولو كره الظلاميون.

Sunday, November 29, 2009

Copenhagen=Hopenhagen


RAISE YOUR VOICE AND CHANGE CLIMATE CHANGE



http://www.youtube.com/watch?v=e0QmVX9NyE0





An Inconvenient Truth









Are your political leaders doing enough about climate change?







Climate change in Google Earth





COP15 UN Climate Change Conference 2009






Raise Your Voice and be part of COP15 ON FACEBOOK







My Page on Facebook

Wael Nawara on Facebook