Thursday, December 13, 2012
الضيوف يقولون نعم ..... قائمة قطاع الاخبار لضيوف التليفزيون يوم السبت 5 ديسمبر لتغطية عملية الاستفتاء وكلهم من الناعمين المنعمين الذين يقولون نعم بل نعمين لدستور العار
مصر ليست وجهة نظر
الخلاف على الدستور ليس خلاف في وجهات النظر إلا إذا كنت تعتبر ان مصر نفسها وجهة نظر - مصر ليست وجهة نظر - وليست دولة ناتجة عن حروب أو تقسيم أو تخطيط - بل دولة خلقتها الطبيعة كما شاء الله على أسس معينة شكلت ثقافتها - هدم هذه الأسس ليس وجهة نظر - بل عدوان على الوطن - بمنتهى الإنصاف
Sent using BlackBerry® from mobinil
دعوة من جبهة الإبداع والجمعية الوطنية للتغيير - اليوم 4م بميدان طلعت حرب - القاهرة
موعدنا الخميس 4م بميدان طلعت حرب ثم مسيرة للتحرير و فقرات المؤتمر
عبد الجليل الشرنوبي
* انشر الدعوة
Sent using BlackBerry® from mobinil
Scandal: Morsi Announced Evidence, the Prosecutor Refused to Frame the Victims, Gets Exiled by His Boss - #MorsiGate
Today, East Cairo Prosecutor said in a written complaint that the Prosecutor General, newly appointed by none other than president Morsi 3 weeks ago, on that day and the day after, pressured him and his colleagues to jail detainees, despite lack of evidence, as not to embarrass Morsi, who had come on television, announcing before the whole nation that thugs/"terrorists" had confessed of receiving payments to start violence and disturb the peace.
http://news.elwatannews.com/news/details/95090 …
When the investigators/prosecutors refused to jail the suspects, who were in a very bad condition, severely injured from beatings, which they claim were inflicted upon them by Muslim Brothers "torture squad", the Prosecutor General exiled the uncooperative prosecutors to Beni Swif, some 150 kms south of Cairo.
http://news.elwatannews.com/news/details/95107
East Cairo Prosecutor says that Morsi announced on television that evidence showed detainees were paid to execute armed assault while no such evidence ever existed.
The East Cairo prosecutor filed this complaint to the Supreme Judiciary Council requesting that he leaves the Prosecution assignment and goes back to the bench.
East Cairo prosecutors have suspended work demanding resignation of the Prosecutor General newly appointed by Morsi through irregular procedures which judges view as unconstitutional and infringe independence of the judiciary.
http://www.almasryalyoum.com/node/1307911
Today a Cairo court ruled in favor of the defendant, as they decided not to recognize the legitimacy of the the Prosecutor General who charged him since he was appointed by Morsi in an irregular proceedings!
http://www.elwatannews.com/news/details/94255
#MorsiGate
Wednesday, December 12, 2012
بلاغ ضد النائب العام ومرسي
- النائب العام طلب منا أن نسجن متهمي الاتحادية لعدم إحراج الرئيس رغم عدم وجود أدلة وتعرضهم للتعذيب على يد الإخوان (طبقا لما ذكره المتهمون / الضحايا)
- قمنا بمناظرة المتهمين وتبين أن جميعهم تعرض للضرب المبرح بموجب تقارير طبيبة وأفادوا بأن من ضبطهم مجموعة من الإخوان
- أثناء التحقيقات أذاع التلفزيون خطاب الرئيس باعتراف المتهمين بتلقيهم أموال وأن هناك أدلة، وهو ما لم يثبت في التحقيقات
- ثبت تعرض المتهمون للتعذيب (من قبل جماعة الرئيس) للاعتراف بأنهم مأجورون لإحداث أعمال شغب لقاء مبالغ نقدية
- تم استدعاؤنا للاجتماع مع النائب العام الذي استقبلنا استقبالاً سيئاً ولامنا على إخلاء سبيل المتهمين رغم عدم وجود أدلة
- قيام مرسي بالتقول كذبا على متهمين قيد التحقيق بوجود أدلة غير موجودة-يكشف عن تآمر بينه وبين النائب العام لتلفيق قضايا لخصومه السياسيين
- أن يتورط مرسي في الادعاء بأن هناك أدلة على تلقي المتهمين أموالا وهم في الحقيقة ضحايا تعذيب وحشي من جماعته على بعد أمتار من قصره - جريمة جديدة
- هناك أدلة واضحة على سوء استغلال السلطة من مرسي في تعيين نائب عام منحازله ولجماعته وللمجرمين من ميليشياته-بهدف التنكيل بخصومه السياسيين
- يتضح من ربط كل هذه الخيوط - بتصريحات قيادات الجماعة - وصور وفيديوهات وشهادات الشهود في مذبحة الاتحادية - على تورط مرسي وقيادات حزبه وجماعته في تخطيط وتنفيذ عدوان مسلح على معارضين سلميين مصريين في حرم قصر الرئاسة - ثم محاولة قلب الحقائق وتصوير الأمر وكانه هجوم من بلطجية على القصر - رغم أن ميليشيات الجماعة هي التي بادرت بمهاجمة الاعتصام وهدم الخيام ومهاجمة مسيرة الرموز النسائية ثم مهاجمة مسيرة المحتجين
- من أين استقى الرئيس معلوماته بأن "المتهمين" اعترفوا - رغم أن النيابة قالت أنهم أنكروا التهم المنسوبة إليهم؟
- الاستنتاج المنطقي - أن المتهمين اعترفوا فعلا - ليس للنيابة - ولكن لكتيبة التعذيب الإخوانية - لينجوا بأرواحهم - ولكن كيف عرف الرئيس بمثل هذه الاعترافات؟ هل كان على اتصال مباشر أو غير مباشر بكتيبة التعذيب؟
دستور السيادة للجماعة
لأن الدستور لو كان نص على حظر إنشاء جماعات سرية - لأصبح واجباً حل جماعة الإخوان المسلمين عشية التصويت بنعم على الدستور - لأنها جماعة سرية غير شرعية لا سند لوجودها من الدستور أو القانون - ومع ذلك تتواجد مقراتها وشركاتها وجمعياتها وأحزابها وميليشياتها التي تعتدي على المصريين تحت سمع وبصر الحكومة ... لأن الحكومة إخوان ...
لن نرضخ لهذا الغزو ولو حاربنا لمئة عام مقبلة هذا الاحتلال الإخواني الغاشم ...
Monday, December 10, 2012
How can Egyptian Opposition Win the Coming Battle? via @Slate
Will Egypt’s Liberals Ever Win?
They can, but they must forget Shariah and focus on painting Egypt’s Islamist president as just another Mubarak.
Egypt’s liberals—often rightly maligned as hapless and uncoordinated—have seized the opportunity presented to them by Morsi’s overreach, and surprised everyone with a series of massive protests in Tahrir Square. And elsewhere in Egypt, clashes between opponents of the president and his supporters have resulted in at least two deaths and the torching of several Muslim Brotherhood offices. But on Saturday, Morsi’s allies reminded us why the Muslim Brotherhood is so often referred to as Egypt’s most organized and popular force, convening a gargantuan rally of their own in front of Cairo University. Estimates of the size of the Islamist crowd—much of which was bussed in from outside of the city, and which at one point reportedly chanted, “Oh Badia [the Muslim Brotherhood’s leader], you command us and we obey!”—varied. The Brotherhood’s political wing claimed that more than 2 million people turned out to support the presidentbut independent observers pegged the number at closer to 200,000. After the demonstration, hundreds of Islamist activists besieged the country’s constitutional court to prevent the judges of that body from attempting to countermand the president’s actions. The man who once promised to be the president of all Egyptians has proven uncommonly adept at dividing them.
If ever there was a time for Egypt’s liberals—really a coalition between genuine liberals, socialists, and some of the less objectionable Mubarak loyalists—to seize the momentum from the Islamists, this is it. A National Salvation Front, led by progressive politician Hamdeen Sabahi, former International Atomic Energy Agency Chairman Mohamed ElBaradei, and former Arab League Secretary General Amr Moussa, has been formed, and has begun gearing up for acts of civil disobedience. The liberals have demanded that Morsi withdraw his decree, invalidate the draft constitution, and convene a new constitution-writing committee that is not controlled by Islamists. Judging by his past behavior, the president is unlikely to be responsive. Rather, Morsi intends to have this new Islamist-crafted constitution endorsed by the public with a hasty referendum on Dec. 15. And though there is some chance that the judges will throw a wrench in Morsi’s plan by refusing to oversee the constitutional referendum, Morsi will almost certainly circumvent them. Thus, liberals are soon going to find that they have no choice but to try to convince Egyptians to vote no in the upcoming referendum.
That will be hard. The conventional wisdom holds that Egyptians generally vote yes in referenda, although, admittedly, most of our evidence for this claim comes from the rigged polls from Hosni Mubarak’s days. But more importantly, there are large portions of the constitution that most Egyptian voters will find unobjectionable—specifically its moral and social provisions. In order to beat back the document, liberals are going to have to suspend their distaste for the religious conservatism that is the Brotherhood’s bread and butter, and instead focus on the ways that the president and his new constitution promise to re-establish the kind of autocracy that Egyptians thought they had overthrown in 2011.
To be sure, the new constitution’s cultural and religious provisions are retrograde. For example, for years, Islamists had argued that Article 2 of the prerevolution constitution, which made “the principles of Islamic law the main source of legislation,” wasn’t strong enough. The new constitution preserves the old language, but now contains a new article, that defines the “principles of Shariah” in the very strict terms of Muslim Sunni jurisprudence. Liberals fear that seventh-century Islamic punishments for things like theft, adultery, and blasphemy are not far behind. At the very least, liberal and non-Muslim parliamentarians unschooled in the finer points of Sunni legal scholarship may find themselves at a distinct disadvantage in the lawmaking process. And though Article 81 of the new constitution does declare that “citizens rights and freedoms are inalienable and cannot be suspended or reduced,” it then goes on to say that these freedoms can only be practiced “as long as they don’t contradict the principles set out in the section on state and society in this constitution.” This is a long way of saying that Egyptians are free, as long as they don’t violate the government’s interpretation of Islamic law.
Similarly, whereas the old constitution contained an article prohibiting discrimination on the basis of gender (among other things), the new constitution removes any mention of women as a protected class. Instead, it views women primarily as mothers (or potential mothers), declaring in Article 10 that the state will help “reconcile the responsibilities of the woman toward her family and her public work.” And though the constitution contains the requisite language guaranteeing freedom of speech, it places religiously defined limits on that speech. For example, Article 44 prohibits anyone from insulting prophets of the Abrahamic faiths, leaving undefined what precisely constitutes an “insult.” And Article 48, which regulates freedom of the press, says that the press is free only as long as it doesn’t contradict the principles on which the state and society are based—meaning the principles of Shariah.
But while none of this is a recipe for a liberal, modern society, neither is it particularly offensive to most Egyptians. For example, in a nationally-representative survey conducted by one of the authors in November 2011, 67 percent of the more than 1,500 Egyptians polled disapproved of the idea of having a female president (with 30 percent believing women were unsuited for any public position); 80 percent believed the Egyptian government should set up a council of religious scholars to ensure that law conforms to the Shariah; and 75 percent approved of the idea that religious authorities should be allowed to censor the media. Of course, these kinds of mass opinion surveys are inherently limited—sometimes people lie about what they want. But they suggest that if liberal activists focus on making the case that the Muslim Brotherhood’s new constitution is too Islamic or conservative, they will lose.
Instead, liberals need to focus on what has worked for them in the past—organizing to oppose unchecked power. It was Mubarak’s steady, ceaseless centralization of authority that brought out the crowds nearly two years ago, and Morsi’s recent power grab has the potential to do the same. After all, there is something deeply reminiscent of the old regime and the way it did business in Morsi’s declaration that his decisions are "final and binding and cannot be appealed by any way or to any entity," and his arrogating to himself the power to "take the necessary actions and measures to protect the country and the goals of the revolution."
Similarly, the new constitution contains within it all sorts of authoritarian provisions, allowing the country’s liberal forces to counter the president without exposing themselves to the charge that they want a Godless, hedonistic Egypt. For example, the new charter limits the rights of workers to organize. Egyptian workers have struggled in recent years to establish genuinely independent labor unions, and they were a driving force in the movement that brought down Mubarak. One would have expected, then, that the new constitution would reflect their aspirations. Instead, it restricts the formation of trade unions “to only one per profession,” and contains lukewarm language on the right to strike, saying only that worker actions will be regulated by the law (opening up the possibility of restrictions). On Nov. 24, the president issued a law increasing the government’s control over the country’s largest trade union, further suggesting that the Muslim Brotherhood’s Egypt will not be friendly to organized labor.
Advertisement
Morsi and his fellow Islamists can also be challenged on the way their new constitution continues the decades-old Egyptian tradition of cosseting the military. This represents a flip-flop of sorts for the Brotherhood, which in November 2011 held large rallies in Tahrir to protest a set of constitutional principles proposed by the country’s generals to preserve military independence from civilian authority, among other things. One of the provisions the military wanted to include prohibited parliament from discussing the military’s budget. Though Brotherhood members had condemned the generals’ move as leading to “militarization of the state,” the new constitution includes similar language, giving oversight of the military not to parliament, but to a 15-member National Defense Council, a majority of which is made up of generals.
More damningly, though the Brotherhood had long declared itself opposed to the odious practice of hauling civilians before military tribunals, the new constitution contains a provision allowing just that: Article 198 declares that civilians can be tried by military courts for crimes that “harm” the armed forces. It is difficult to see how this constitution could prevent the Mubarak-style abuses, such as the trial of Ahmed Mustafa, a 20-year-old who was detained in March 2010 for writing about nepotism in the armed forces, or the November 2010 case of Ahmed Bassiouni, whom a military court sentenced to six months in jail for Facebook posts on military recruitment procedures. Of course, many Egyptians respect the military and may find these provisions acceptable. However, Egyptian liberals can, at the very least, use these U-turns to charge the president and the Brotherhood with the hypocrisy one usually associates with the old regime.
None of this will be easy. Though the liberals have demonstrated that they can bring out a crowd—perhaps forever putting to rest the Brotherhood’s conceit that only Islamists can organize the million-man marches that have become a fixture of post-Mubarak politics—the next phase of the game will require more than spectacular rallies. The liberals need to figure out what to say about the constitution to the millions of Egyptians who don’t necessarily share their fine liberal sensibilities, and then they have to make sure that they say it often and loudly enough to get voters to reject it at the polls. And they must do all of this in less than two weeks.
If you’ve followed the twists and turns in Egypt’s 20-month democratic odyssey—particularly the way the country’s liberals have been repeatedly outplayed by Islamists—you could be forgiven for being pessimistic about the liberals’ prospects of pulling this off. But the newfound energy in the hitherto moribund liberal camp, and the show of unity between perennially divided leaders like ElBaradei, Moussa, and Sabahi, may be evidence that the non-Islamists are finally making their way up the political learning curve. Whether they’ve learned enough to beat the Muslim Brotherhood is an open question. But one thing is clear: It’s exam time.
Tarek Masoud is an associate professor of public policy at Harvard University’s John F. Kennedy School of Government.
Wael Nawara is a co-founder of Al Dustour (The Constitution) Party of Egypt and a former fellow of Harvard’s Institute of Politics.
Sunday, December 09, 2012
بلاوي الإعلان الدستوري الصادر أمس - 8 ديسمبر 2012 - كوارث مخفية
تحليل مضمون الإعلان الدستورى المؤرخ 8/12/2012
الأستاذة منى ذو الفقار المحامية
1- المـادة الأولى: إلغاء الإعلان الدستورى المؤرخ 21/11/2012 وبقاء الآثار المترتبة عليه، والهدف من ذلك واضح وهو تحصين عزل النائب العام السابق وقرار تعيين النائب العام الحالى بالمخالفة لقانون السلطة القضائية. علما بأن ذلك لا قيمة له فى إطار عرض مشروع الدستور للاستفتاء فى 15/12/2012 لأن مشروع الدستور قد حصن عزل النائب العام السابق فى المادة (277) ، كما حصن مجلس النواب القادم فى المادة (127) ومجلس الشورى الحالى فى المادة (129)، وحصن عزل ثمانية قضاة من المحكمة الدستورية العليا فى المادتين (176) و(233) فى اعتداء صارخ على حصانة القضاة واستقلال القضاء.
2- المـادة الثانية: تم تصحيح الخطأ القانونى الوارد فى إعلان 21/11/2012 بأن أضيفت "فى حالة ظهور دلائل أو وقائع جديدة تفيد التحقيقات فى المدة الواقعة من 25 يناير 2011 ويوم 30 يونية 2012 وكان ارتكابها بسبب ثورة 25 يناير أو بمناسبتها"، والحقيقة أن ذلك لا يعتبر أمرا جديدا وهو تحصيل حاصل إذ أنه منصوص عليه فى المادتين (1) و(2) من قانون حماية الثورة رقم 96 لسنة 2012.
3- المادة الثالثة: قررت انه فى حالة عدم موافقة الناخبين على مشروع الدستور، يدعو رئيس الجمهورية خلال ثلاثة اشهر لانتخاب جمعية تأسيسية جديدة من مائة عضو بالانتخاب الحر المباشر، دون تحديد معايير أو اليات لاجراء هذه الانتخابات غير المسبوقة.
4- المادة الرابعة: تحصن الاعلانات الدستورية بما فى ذلك هذا الاعلان من الرقابة القضائية، فى عدوان صارخ على استقلال السلطة القضائية، خاصة وان الرئيس لايملك حق اصدار اعلانات دستورية.
5- بالاضافة لما سبق فان المـادة الرابعة الواردة فى إعلان 21/11/2012 عدلت المادة (60) من إعلان 30 مارس 2011 لمد مدة الستة اشهر اللازمة لاعداد الدستور الى ثمانية اشهر وهى ذاتها المادة (60) التى تم الاستفتاء عليها والتى يستندون اليها فى ضرورة الالتزام بعرض الدستور على الاستفتاء خلال مدة الزامية لا تتجاوز خمسة عشر يوما، وغير قابلة للتعديل. فكيف تكون مدة الـ15 يوما ملزمة ولا يجوز تعديلها، فى حين أن مدة الستة أشهر يجوز تعديلها الى ثمانية أشهر؟ علما بان اعلان 21/11/2011 واعلان 8/12/2012 صادرين من رئيس الجمهورية الحالى ذاته.
6- المـادة السادسة من إعلان 21/11/2012 الخاصة بإتخاذ رئيس الجمهورية التدابير الواجبة لمواجهة أى خطر يهدد الدولة والتى تم الغاءها لا تضيف جديدا والغاءها لا يمثل أى تنازل، إذ أن المادة (25) من أعلان 30 مارس 2011 تنص على اختصاصات رئيس الدولة بما فى ذلك مراعاة تأكيد سيادة الشعب والإلتزام بالدستور وسيادة القانون وحماية الوحدة الوطنية والعدالة الاجتماعية.
7- واخيرا فان الاعلان الصادر فى 8/12/2012 لم يلغ القانون المسمى بقانون حماية الثورة والذى يضع قواعد استثنائية لإعادة التحقيقات فى جرائم قتل والشروع فى قتل وإصابة المتظاهرين وجرائم استعمال القوة والعنف والتهديد والترويع على الحرية الشخصية للمواطن وغيرها من الحقوق والحريات التى كفلها الدستور وقد نص قانون حماية الثورة على إعادة المحاكمات إذا ظهرت أدلة جديدة وهذا أيضا تحصيل حاصل لأنه مسموح به وفقا للقانون الحالى.
بالاضافة الي ذلك فقد انشأ القانون المذكور نيابة جديدة سماها نيابة حماية الثورة تختص بالتحقيق فى الجرائم المشار اليها بعاليه بالإضافة الى عدة أبواب أخرى من قانون العقوبات تشمل الجرائم المتعلقة بمقاومة الحكام وعدم الامتثال لأوامرهم والتعدى عليهم، بما فى ذلك إهانة أو التعدى على الموظفين العموميين وجهات الأمن الخ..، وكذلك الجرائم التى تقع بواسطة الصحف وغيرها، وتشمل التحريض على ارتكاب جناية أو جنحة بوسائل النشر والتحريض على قلب نظام الحكم أو نشر صور غير حقيقية من شأنها الإساءة لسمعة البلاد أو جريمة إهانة رئيس الجمهورية بواسطة احدى طرق النشر أو سب أو إهانة المجالس البرلمانية أو السلطات أو المصالح العامة. وطرق النشر تشمل الصحف والانترنت والتليفزيون والمؤتمرات والندوات العامة وغير ذلك من طرق النشر. وأخيرا تختص تلك النيابة بالتحقيق فى جرائم التوقف عن العمل بالمصالح العامة والاعتداء على حق الغير فى العمل وهو ما يمس الحق فى التظاهر السلمى أو الاضراب وكذلك جرائم البلطجة.
والأهم أن قانون حماية الثورة قد نص فى المادة (5) على جواز حبس المتهمين بارتكاب الجرائم المنصوص عليها بقرار من النائب العام أو من يمثله بعد أخذ رأيه لمدد لا تتجاوز فى مجموعها ستة أشهر، بالمخالفة للمادة (143) من قانون الاجراءات الجنائية التى لا تجيز زيادة مدة الحبس الاحتياطى عن ثلاثة أشهر دون الإحالة الى المحكمة المختصة وإلا وجب الإفراج عن المتهم. أما إذا كانت التهمة جناية فلا يجوز أن تزيد مدة الحبس الإحتياطى عن خمسة أشهر دون الحصول على أمر من المحكمة المختصة بمد الحبس لمدة لا تزيد عن خمسة وأربعين يوما قابلة للتجديد وإلا وجب الإفراج عن المتهم. والنتيجة أن قانون حماية الثورة قد أعطى للنائب العام (الجديد) اختصاصات جديدة استثنائية للحبس بالمخالفة للقانون الحالى المنظم للحبس الاحتياطى الذى تم تعديله فى 2007 لوضع حد أقصى لمدة الحبس الاحتياطى.